Dețineți o casă veche și urmează să investiți în renovarea sa? Iată care sunt etapele de parcurs!

Florin Vlad, fondator Vlad Group

În procesul pe care urmează să-l desfășurați după ce ați decis să investiți în renovarea unei case, sunt implicate trei părți principale: dumneavoastră (proprietarul/investitorul, cel care urmează să finanțeze lucrarea), arhitectul (creatorul, cel care este calificat să înțeleagă și să rezolve nevoile proprietarului/investitorului) și constructorul (cel care are capacitatea de a pune în practică gândirea arhitectului). Alegerea arhitectului, ca si alegerea constructorului, este o chestiune de încredere.Pentru a demara acest proces, primul pas este să identificați un arhitect care să coordoneze întreaga lucrare, de la bun început.

Rolul arhitectului. Înainte de toate, un arhitect bun vine întotdeauna cu o echipă completă de lucru, care include: expert și inginer de specialitate pentru rezolvarea problemelor de rezistență a construcției, ingineri proiectanți și instalatori pentru rezolvarea problemelor de instalații de toate tipurile. Arhitectul este un strateg: el preia nevoile clientului și ale casei, le integrează într-un proiect și coordonează toate specialitățile. El este întotdeauna șef de proiect și este creierul limpede al întregii afaceri.

Unii proprietari fac greșeala de a considera că se descurcă ei direct cu constructorul și ca nu este nevoie, neapărat, de un arhitect, că știu deja ce vor și care sunt nevoile casei, și că, în general, pot vizualiza rezultatul. Însa, în accepțiunea noastră, asta este ca și cum, dacă ai avea o durere de cap care nu te mai lasă de câteva săptămâni, în loc să mergi la medic, te-ai trata căutând informații și soluții pe internet. Înainte să îți asumi această alegere, nu uita că este vorba de sănătatea ta – a casei, în cazul de față.

Alegerea arhitectului. Principalul criteriu de selecție, atât a arhitectului, cât și a constructorului, este buna reputație în piață. Este foarte important ca specialiștii cu care alegeți să lucrați să aibă experiență în domeniu și, mai ales, să vă fie recomandați de persoane în care aveți încredere. Desigur, acest lucru nu înseamnă că nu puteți avea o colaborare de succes cu un arhitect tânăr – cu o singură condiție, însă: aflați cine i-a fost mentor. Înainte de a putea să lucreze în branșă, orice tânăr arhitect trebuie să urmeze un stagiu de pregătire în cadrul unui birou de arhitectură atestat. Îl putem considera un „rezidențiat”. Dacă arhitectul aflat la începutul carierei sale nu are încă o lucrare executată, criteriul secundar de selecție este arhitectul din spatele lui, cel care l-a pregătit și care și-a dat acordul să primească avizul ca arhitect cu drepturi depline de profesare.

Compatibilitatea. Alegeți un arhitect care vă înțelege modul de gândire. Vă veți da seama dacă el are această capacitate chiar înainte de elaborarea proiectului. Un arhitect bun alocă mai mult timp pregătirii proiectului decât proiectului în sine: mai exact, pentru definirea temei, vă va bombarda cu întrebări pentru a se asigura că înțelege pe deplin ce nevoi aveți, care sunt capacitățile de finanțare a proiectului și care sunt termenele pe care vi le-ați propus pentru derularea proiectului. Odată ce aceste etape sunt atinse, este foarte puțin probabil să mai apară contradicții majore de gândire. De reținut că orice arhitect are obligația morală și profesională să vă prezinte mai multe variante pentru luarea deciziei.

Etapele tehnice de lucru. Odată ales arhitectul, el este cel care va coordona următorii pași:
• Obținerea certificatului de urbanism, documentul care stabilește limitele a ceea ce poți construi în zona respectivă;
• Urmează expertiza tehnică, etapă care indică stadiul de degradare, în timp, a imobilului respectiv și corespondența sa cu noile norme impuse de legislație. De cele mai multe ori, în cazul caselor vechi, normele impun o etapă de consolidare a construcției;
• În funcție de rezultatul expertizei, se face o propunere de consolidare și se întocmește proiectul propriu-zis;
• În acest timp, este nevoie să se obțină o serie întreagă de avize de la furnizorii de utilități, de la mediu, de la ISC sau de la Ministerul Culturii;
• Cu avizele obținute și cu proiectul definitivat, se depune cererea pentru autorizația de construcție. Obținerea acesteia este pasul final înainte de demararea lucrărilor.

Alegerea constructorului. Din nou, principalul criteriu de selecție este buna reputație în piața de profil. Apoi, trebuie să aveți în vedere dacă antreprenorul sau firma pe care îl/o aveți în vedere are capacitatea de a executa lucrarea: este posibil ca în perioada respectiva, constructorul să fie angajat în mai multe proiecte care îi diminuează capacitatea de a angaja un proiect nou. Costul este un alt aspect pe care trebuie să îl aveți în vedere. Este de preferat ca, odată finalizată documentația, proprietarul să dea spre ofertare proiectul la mai mulți constructori care îndeplinesc primul criteriu și să folosească prețul drept criteriu de departajare.

Dirigintele de șantier. Dincolo de faptul că legislația te obligă să ai un diriginte de șantier, recomandăm cu insistență ca orice beneficiar să aibă de partea sa un asemenea specialist care să îi reprezinte interesele și să îl consilieze pe parcursul proiectului. Dirigintele de șantier reprezintă, practic, veriga de legătură între investitor și constructor: el controlează calitatea lucrărilor executate și corespondența lor cu proiectul de execuție și urmărește cantitatea reală a lucrărilor executate și prețurile aprobate prin contract. În situația în care beneficiarul ia decizia de a lucra în regie proprie (fără antreprenor general), dirigintele preia și responsabilitățile acestuia, coordonând toate echipele de muncitori sau de subantreprenori de specialitate implicate în proiect.

O ultimă recomandare. Cu cât se investește mai multă energie și grijă în etapa de pregătire a lucrărilor, cu atât rezultatul final va corespunde așteptărilor inițiale, cheltuielile vor fi optime, timpul de execuție va fi mai redus, iar riscurile de eșec vor fi mai mici. De asemenea, proprietarul trebuie să știe de la bun început că, dincolo de asigurarea finanțării, el va avea de luat unele decizii. Cu cât aceste decizii vor fi luate cu mai multă înțelepciune, cu atât rezultatul muncii întregii echipe va fi unul mai mulțumitor pentru toată lumea.